JOM LA JOIN NI ..KLIK DULU !

KAWAN2 SAYA

MEH JOIN

SAYANG KAMU SANGAT2

Sunday, February 28, 2010

EARTH HOUR MALAYSIA 2010



Salam,
Earth Hour adalah satu kempen pihak global yang dimulakan di Australia pada tahun 2007. Tujuan dia utk menjimatkan penggunaan elektrik seterusnya mengurangkan pembakaran karbon dioksida. Pada tahun lepas, Malaysia telah wat kempen besar-besaran dan berjaya mengurangkan 550 megawatt bersamaan lebih kurang 148 tan penyebaran karbon dioksida...


BannerFans.com


Atas dasar kehijauan dalam hati ini, meh join Kempen Earth Hour Malaysia 2010 hebah2 laa kat kengkawan. Amek banner nih... gantung kat blog korang.
suma blogger yang join, tutup lampu + PC@laptop + modem korang selama sejam.
Atleast ada gak sumbangan dari kita kan...

JOM JOIN CONTEST(contest meneka perkataan terbalik)

cuba teka perkataan apa kat bawah tu:


˙ɹǝqɯnls ɹɐıq dnpıɥ˙looɔ & ʇɹɐɯs˙0102 ɹǝqɯǝʇdǝs 12 ɐpɐd 0102 ɹsdn ɯɐlɐp ɐʎɐɾɹǝq uɐɯıɐ uɐʞɐop ƃuoloʇ ˙˙ɥǝʎ uɐɯıɐ ƃolq ʍolloɟ˙ɐnɯǝs ǝʎɥ˙uɐɐʎɐɾǝʞ ʞɐɔund ǝʞ ƃuɐʇuıq ıɐdɐƃƃuǝɯ ɯɐlɐp˙qǝq looɔ¡ʇɹɐɯs¡ʇɐʎsɐp¡dɐʇuɐɯ¡ʇɐqǝɥ¡ʎpɐǝʇs ˙˙lıɔǝʞ ʞɐpnq ƃuɐɹoǝs uɐdnpıɥǝʞ uɐuɐlɐɾɹǝd

perkataannya

perjalanan kehidupan seorang budak kecil..steady!hebat!mantap!dasyat!smart!cool beb. dalam menggapai bintang ke puncak kejayaan. hye semua.follow blog aiman yeh.. tolong doakan aiman berjaya dalam upsr 2010 pada 21 september 2010. smart &cool.hidup biar slumber.
kali ni nak join contest Aiman....
akan berakhir pada...10 mac 2010
meh kita memeriahkannya DISINI....

Friday, February 26, 2010

SALAM MAULIDUR RASUL

Bismillahirrahmanirrahim .........

maulidur rasul
Salam maulidur rasul buat jujungan Besar Nabi Muhammad S.A.W
tahun ni jatuh pada Jumaat 26 feb 2010...
muga mulia dan membawa berkah buat umat Islam seluruh dunia...AMIN


Rasanya tak lengkap sambutan Maulidur Rasul tanpa entri tentangnya
Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah.
Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.

Di sini suka saya nak abadikan peristiwa2 penting dalam bulan RabiulAwwal ;

  1. Kelahiran junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Mengikut sumber-sumber mengatakan bahawa nabi lahir pada 12 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan 23 April 571M. Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di Malaysia mengadakan sambutan Maulidurrasul pada 12 Rabiul Awwal di setiap tahun sehinggalah sekarang.
  2. Perlantikan Nabi menjadi Rasul. Di bulan Rabiulawal inilah Nabi saw diangkat menjadi Rasul. Ketika ini Nabi saw berumur 40 tahun. Maka dengan ini bermulah dakwah baginda secara rasmi di Makkah al-Mukarramah.
  3. Hijrah . Tarikh hijrah adalah tarikh tibanya Rasulullah di Madinah al-Munawwarah pada ketika itu di sebut Yatsrib. Rasulullah sampai di Quba' pada hari Isnin 8 Rabiulawal dan Baginda sampai di Kota Madinah pada hari Jumaat 12 Rabiulawal dan Baginda menunaikan solat Jumaat yang pertama.
  4. Peperangan . Banyak peperangan yang telah terjadi pada zaman Rasulullah saw diantara tentera Islam dan tentera kuffar. Di antara peperangan yang berlaku di bulan Rabiulawal ialah peperangan Safwan (Badar pertama), Bawat, Zi Amar (Ghatfan), Bani An-Nadhir, Daumatul Jandal dan peperangan Bani Lahyan.
  5. Wafatnya junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Rasulullah telah wafat pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah isterinya Aisyah ra dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.
  6. Abu Bakar ra. menjadi khalifah . Pada hari Rasulullah wafat, para sahabat tidak mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai'ah saidina Abu Bakar ra di Dewan Bani Sa'idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan. Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah saw yang diketuai oleh Saidina Ali ra Ahli Bait Rasulullah saw.
  7. Pembukaan Iraq . Tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid ra telah memasuki Iraq dan bermulalah pemerintahan Islam di bumi Iraq di zaman saidina Abu Bakar ra.
  8. Pembukaan Baitul Muqaddis . Salahuddin al-Ayubi telah memimpin tentera Islam menewaskan tentera Salib dan seterusnya membuka pintu bagi pembukaan Baitul Muqaddis pada tahun 583 H.
  9. Kejatuhan Empayar kerajaan Islam Sepanyol . Kubu terakhir tentera Islam di Andalusia telah ditumbangkan oleh tentera Sepanyol yang dipimpin oleh Ferdinando dan Isabella pada tahun 897H. Bermulalah kemusnahan tempat-tempat bersejarah warisan umat Islam, masjid-masjid ditukar menjadi gereja dan muzium dan tiada lagi suara azan di negara tersebut. :(

Objektif diadakan sambutan Maulidur Rasul ialah untukmengembalikan ingatan kita umat akhir zaman terhadap junjungan besar kita Muhammad Rasulullah saw. Dengan mengingatinya akan menambahkan lagi perasaan cinta kasih kepadanya serta mengenang, menghargai serta mengambil iktibar kisah suka duka perjuangannya. Walaupun sambutan Maulidur Rasul ini adalah satu adat sahaja tapi ia adalah adat yang bersifat ibadah dan wajar diteruskan, InsyaAllah .

Upacara sambutan Maulidur Rasul adalah harus selagi ia tidak melibatkan unsur-unsur pembaziran dan tiada aktiviti yang melanggar syariat. Malah jika perisian sambutan itu ada unsur ilmu dan ibadah ia tetap diberi ganjaran pahala oleh Allah Subhanahu Wa Taala.

Adalah tidak tepat pendapat yang mengatakan bahawa sambutan Maulidur Rasul adalah bid'ah dhalalah dan bertentangan dengan syariat.


Ayuh kita BERSELAWAT sebanyak2nya sebagai tanda kasih kita terhadap Nabi Muhammad S.A.W.

Kredit : tungkukayu...

Wednesday, February 24, 2010

MAKE ME HAPPY
























Tuesday, February 23, 2010

AL_QURAN PALSU BUATAN AMERIKA

Jangan abaikan ini, sebarkan ke semua muslim
kedit tu
NUR
AZIMAH

UNTUK PERINGATAN BERSAMA..

surah al-baqarah
[120] Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.

WASPADA !!!
Al-Qur'an Palsu buatan Amerika

Al-Quran baru buatan amerika, berbahaya dan sedang didistribusikan di kuwait , berjudul "The True Furqan" isinya bertentangan sekali. Dibuat oleh 2 perusahaan percetakan; 'Omega 2001' dan 'Wine Press'. Judul lain buku ini 'The 21st Century Quran'! berisi lebih dari 366 halaman baik bahasa Arab dan Inggris, sekarang kabarnya didistribusikan kepada anak2/generasi muda di Kuwait di sekolah2 berbahasa Inggris di sana . Bukunya sendiri memuat 77 surah, termasuk Alfatihah, Al-Jana and Al-Injil. Semuanya dimulai dengan sebuah versi panjang gabungan kepercayaan Kristen tentang tiga tuhan. Dan banyak sekali bertentangan dengan berbagai kepercayaan dalam Islam, seperti mempunyai lebih satu istri dianggap perbuatan Zina, penceraian itu dilarang, dikatakan juga bahwa Jihad adalah HARAM. Buku yang sangat menyesatkan.

Jadi tolong sampaikan kepada semua muslim sedapat kita tentang pemberitaan ini semoga Allah melindungi kita semua dari orang2 Kafir yang jahat, mendustakan Agama Allah SWT.


tipu punya ni.. lain dari maksud sebenar
ni cover depan

so.. sila beritahu semua ya.. tajuk depan dia the The True Furqan..

Sunday, February 14, 2010

BLOG YANG KELAMKABUT


ahhhhh penat betul hari ni,maklum la cuti....

dari duduk saje2 saya nak ubah suai template saya ni....
nak bg pakai baju yang cantik,kemas dan bergaya macam puteri,
harapan tu biar ramai putera puteri yang sudi berkunjung,
dan berkawan ngan saya nanti,
dari pagi sampai kepetang nak dekat 10 helai baju diperagakan...
yang saya rasa memang dah cantik dan saya rasa padan,
pada pandangan mata saya yang memang rabun ni...
tapi nampak berserabut n berserabai pulak....
eeeeee bila nak nampak senang mata sendiri memandang ni....
kalau sendiri tak berkenan pe lagi org lain kan...
nampaknya dah penat sangat dah ni...
nak rehat dulu...
esk2 saya baiki lagi....
ma'lumlah saya budak baru belajar....
kekurangan tu pasti banyak kan.....
insayallah saya akan buat yang terbaik nanti...
sabar je la dulu....

Saturday, February 13, 2010

SELAMAT TAHUN BARU CINA


esok 14 feb 2010,ahad kawan2 berbangsa cina merayakan hari raya mereka,

selamat bergembira semua,
esok juga hari 'kekasih'...
saya x meraikan nya....
kerana saya takde kekasih lagi....
ada sesiapa yang sudi nak jadi kekasih saya.....hahaha
aik, kan x boleh sambut,kerana kita umat Islam....




HANDMADE SY YG X SEBERAPE NI

hadiah untuk cabutan yg pertama,3 kad yg cute n keychain berupa rama2


yg ni pula tuk cabutan kedua,time 3 card yg cute...

pada pendapat nadiah la,kad buatan tangan ejja ni,cantik n ok la,
pandai pilih warna tau
,dari saya yg mmg xreti n mmg keras tangan...
pada kawan2 yg nak card tu jom join giveaway EYYA ni,
akan berakhir pada 20 feb 2010....
kat SINI...

Friday, February 12, 2010

KUIZ TEKA HIDUNG MEOW









Adopt dogs and cats at PetFinder
Featured Pet

T0dd, 1 Yr

Adopt dogs and cats at PetFinder
Featured Pet

Cheezy, 8 Mths

Adopt dogs and cats at PetFinder
Featured Pet

Sopheea, 8 Mths

Adopt dogs and cats at PetFinder
Featured Pet

Chebee, 8 Mths

Adopt dogs and cats at PetFinder
Featured Pet

Bella, 8 Mths

Adopt dogs and cats at PetFinder
Featured Pet

Cingee, 8 Mths

Adopt dogs and cats at PetFinder
Featured Pet

Caspian, 5 Mths


kali ni nak join kuiz teka hidung meow kat blog Eena dan Sha,
jawapan saya....
1. TODD
2. BELLA
3.CHEEBEE
4.CASPIAN
5.CHEEZY
6.CINGEE
7.SOPHEEA
tarikh tutup 12.feb 2010,jam 11.59malam...
hadiahnya keychain hp berbentuk kucing...
sesiapa nak join g SINI...

Thursday, February 11, 2010

BLOG KU DAH BOGEL

td gatal tangan nak tukar backround blog kesayangan ku ini,

buang la backround lama...krismas tu...
cari la backround yang cantik n simple....
cari2,segala lorong di susuri,segala hutan diredahi...penuh onak berduri lagi...
habis semua sakit, kaki ,tangan dan badan lenguh2 lagi ni...
akhirnya jumpa backround yang dicari...
pasti org lain pun tertarik n nak guna backround tu...

buat la cam arahan yang diberi....
dengan semangat yang berkobar2....
last2 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
tak menjadi.....
macam2 rasa ada....
sedih2 blog ku xde backround yg cantik2 macam korang yang mmg dah pandai...
soooooooo....
moralnya....
sape yang baik hati nak tolong saya niiiiiiii,
budget pun xde ni.....tolong free la.....hehehe....
oklah dah malam ni,
esok cuba lagi,mana tau berhasil....
nite semua n sweet dreams ya.....


Wednesday, February 10, 2010

KAU PERGI JUA

salam takziah buat keluarga arwah,

n alfatihah buat teman BLOGGER..
muga roh mu tenang disana....
AHAD 7 feb 2010,....mencatat sedih...

Tuesday, February 9, 2010

KASIH SEJATI SEORANG IBU

Di sebuah rumah sakit bersalin, seorang ibu baru saja melahirkan jabang bayinya. "Bisa saya melihat bayi saya?" pinta ibu yang baru melahirkan itu penuh rona kebahagiaan di wajahnya. Namun, ketika gendongan berpindah tangan dan ia membuka selimut yang membungkus wajah bayi lelaki mungil itu, si ibu terlihat menahan napasnya. Dokter yang menungguinya segera berbalik memandang ke arah luar jendela rumah sakit, tak tega melihat perubahan wajah si ibu. Bayi yang digendongnya ternyata dilahirkan tanpa kedua belah telinga! Meski terlihat sedikit kaget, si ibu tetap menimang bayinya dengan penuh kasih sayang.

Waktu membuktikan, bahwa pendengaran bayi yang kini telah tumbuh menjadi seorang anak itu bekerja dengan sempurna. Hanya penampilannya saja yang tampak aneh dan buruk. Suatu hari, anak lelaki itu bergegas pulang ke rumah dan membenamkan wajahnya di pelukan si ibu sambil menangis. Ibu itu pun ikut berurai air mata. Ia tahu hidup anak lelakinya penuh dengan kekecewaan dan tragedi. Sambil terisak, anak itu bercerita, "Seorang anak laki-laki besar mengejekku. Katanya, aku ini makhluk aneh."

Begitulah, meski tumbuh dengan kekurangan, anak lelaki itu kini telah dewasa. Dengan kasih sayang dan dorongan semangat orangtuanya, meski punya kekurangan, ia tumbuh sebagai pemuda tampan yang cerdas. Rupanya, ia pun pandai bergaul sehingga disukai teman-teman sekolahnya. Ia pun mengembangkan bakat di bidang musik dan menulis. Akhirnya, ia tumbuh menjadi remaja pria yang disegani karena kepandaiannya bermusik.

Suatu hari, ayah anak lelaki itu bertemu dengan seorang dokter yang bisa mencangkokkan telinga. "Saya percaya saya bisa memindahkan sepasang telinga untuk putra Bapak. Tetapi harus ada seseorang yang bersedia mendonorkan telinganya," kata dokter. Maka, orangtua anak lelaki itu mulai mencari siapa yang mau mengorbankan telinga dan mendonorkannya kepada anak mereka.

Beberapa bulan sudah berlalu. Dan tibalah saatnya mereka memanggil anak lelaki itu, "Nak, seseorang yang tak ingin dikenal telah bersedia mendonorkan telinganya padamu. Kami harus segera mengirimmu ke rumah sakit untuk dilakukan operasi. Namun, semua ini sangatlah rahasia," kata si ayah.

Operasi berjalan dengan sukses. Ia pun seperti terlahir kembali. Wajahnya yang tampan, ditambah kini ia sudah punya daun telinga, membuat ia semakin terlihat menawan. Bakat musiknya yang hebat itu berubah menjadi kejeniusan. Ia pun menerima banyak penghargaan dari sekolahnya.

Beberapa waktu kemudian, ia pun menikah dan bekerja sebagai seorang diplomat. Ia lantas menemui ayahnya, "Yah, aku harus mengetahui siapa yang telah bersedia mengorbankan ini semua padaku. Ia telah berbuat sesuatu yang besar, namun aku sama sekali belum membalas kebaikannya."

Ayahnya menjawab, "Ayah yakin kau takkan bisa membalas kebaikan hati orang yang telah memberikan telinga itu." Setelah terdiam sesaat ayahnya melanjutkan, "Sesuai dengan perjanjian, belum saatnya bagimu untuk mengetahui semua rahasia ini."

Tahun berganti tahun. Kedua orangtua lelaki itu tetap menyimpan rahasia. Hingga suatu hari, tibalah saat yang menyedihkan bagi keluarga tersebut. Pada hari itu, ayah dan anak lelaki itu berdiri di tepi peti jenazah ibunya yang baru saja meninggal. Dengan perlahan dan lembut, si ayah membelai rambut jenazah ibu yang terbujur kaku. Sang ayah lantas menyibaknya sehingga sesuatu yang mengejutkan si anak lelaki terjadi. Ternyata, si ibu tidak memiliki telinga.

"Ibumu pernah berkata bahwa ia senang sekali bisa memanjangkan rambutnya," bisik si ayah. "Dan tak seorang pun menyadari bahwa ia telah kehilangan sedikit kecantikannya, ‘kan?"

Melihat kenyataan bahwa telinga ibunya yang diberikan pada si anak, meledaklah tangisnya. Ia merasakan bahwa cinta sejati ibunya yang telah membuat ia bisa seperti saat ini.

moral cite diatas...
Kecantikan yang sejati tidak terletak pada penampilan tubuh, namun ada di dalam hati. Harta karun yang hakiki tidak terletak pada apa yang bisa terlihat, namun justru pada apa yang kadang tidak dapat terlihat. Begitu juga dengan cinta seorang ibu pada anaknya. Di sana selalu ada inti sebuah cinta yang sejati, di mana terdapat keikhlasan dan ketulusan yang tak mengharap balasan apa pun.

Dalam cerita di atas, cinta dan pengorbanan seorang ibu adalah wujud sebuah cinta sejati yang tak bisa dinilai dan tergantikan. Cinta sang ibu telah membawa kebahagiaan bagi sang anak. Inilah makna sesungguhnya dari sebuah cinta yang murni. Karena itu, sebagai seorang anak, jangan pernah melupakan jasa seorang ibu. Sebab, apa pun yang telah kita lakukan, pastilah tak akan sebanding dengan cinta dan ketulusannya membesarkan, mendidik, dan merawat kita hingga menjadi seperti sekarang.

Mari, jadikan ibu kita sebagai suri teladan untuk terus berbagi kebaikan. Jadikan beliau sebagai panutan yang harus selalu diberikan penghormatan. Sebab, dengan memperhatikan dan memberikan kasih sayang kembali kepada para ibu, kita akan menemukan cinta penuh ketulusan dan keikhlasan, yang akan membimbing kita menemukan kebahagiaan sejati dalam kehidupan.

LUCKY DRAW DAIRY GIRLZ SCOPIO^_^


giveaway ni hanya tuk follower blog EIJA,
yang nak join tu jom jadi follower dulu ek...
mana tau leh dapat hadiah kan!!!!
nak join jom kat SINI...
3 pemenang dicari kerana hadiahnya ada 3....
hingga 17 feb 2010 je...